Menu

25 oktober 2015

#662 The Shining (1980)

Eén van de eerste verfilmingen van een Stephen King boek, na Carrie, is The Shining. Volgens meneer King een totaal mislukte film. Regisseur Stanley Kubrick hield er namelijk nogal een losse manier van “verfilmen” op na en dat kon de schrijver niet waarderen. 

Het Overlook hotel sluit in de wintertijd voor vijf maanden en Jack Torrance en zijn gezin gaan het gebouw bewaken voor die periode. Wetende dat het hotel een geschiedenis heeft wat betreft voorgaande huismeesters probeert Jack er als schrijver zijn voordeel uit te halen en eindelijk aan zijn boek te zitten. Zoontje Danny daarentegen bezit een gave die dit verschrikkelijke verleden zeer beeldend voor zich ziet.

Als fan van zowel Stephen King, Stanley Kubrick, Jack Nicholson en horror in het algemeen is dit natuurlijk de film voor mij. Dit is dan ook zeker niet de eerste keer dat ik de film heb gezien en ook niet de laatste. Ik ben zelfs zo’n liefhebber van de film dat ik op internet wat theorieën ben gaan opzoeken die de film des te interessanter maken. Zo zou Kubrick de eerste maanlanding in scène hebben gezet en hier zo van gewalgd hebben achteraf dat hij in deze films vele verwijzingen heeft gemaakt. Maar dat terzijde, het is gewoon een fantastische film, kijken dus!


Mijn Cijfer: 927/1001
IMDb: 841/1001



“Some places are like people: some shine and some don't.” –Dick Hallorann

Geen opmerkingen:

Een reactie posten