Menu

08 november 2015

#56 Frankenstein (1931)

Elke horrorfilm die er vandaag de dag wordt vertoont in de bioscoop, tv of andere drager is te herleiden naar deze film. Niet de eerste horrorfilm ooit gemaakt, maar wel de belangrijkste. Gebaseerd op het toneelstuk van Peggy Webling en de roman van Mary Shelley heeft regisseur James Whale er een klassieker van weten te maken.

Dokter Frankenstein wordt voor gek verklaard wanneer hij beweert dat hij de dood tot leven kan wekken. Maar wanneer het lukt blijkt het “monster” niet in controle te houden.

Zelf nu, ongeveer tachtig jaar later, blijft het een sterke horrorfilm. Eng wil ik het niet noemen, al kan dat ook komen omdat ik gewend ben aan de huidige horrorfilms die gewoon wat heftiger zijn. Het acteerwerk was echt verbazingwekkend goed, ook werd er goed gebruik gemaakt van camera en licht, iets wat ik schaars vind voor die periode. Deze film beschouw ik zeker als een “must see”, zelfs voor de niet horror liefhebbers!


Mijn Cijfer: 793/1001
IMDb: 801/1001



“Have you never wanted to do anything that was dangerous? Where should we be if no one tried to find out what lies beyond?” –Dr. Henry Frankenstein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten