Menu

31 december 2015

2015 TERUGBLIK

Wat een filmjaar! Van de nieuwe Star Wars naar de verassende serie Mr. Robot. Het bewegende beeld was letterlijk volop in beweging en dat neem ik graag met jullie door.


Terugkeer van de grote namen

Vers op ons geheugen ligt natuurlijk Star Wars: The Force Awakens, maar je zou bijna vergeten dat er ook nog andere blockbuster franchises terugkeerde dit jaar. Dan heb ik het natuurlijk over Mad Max: Fury Road en Jurassic World.

Mad Max: Fury Road reed erin met een onverwachte klapper. Zelf nog niet eerder een Mad Max film gezien hebbende ging er dan ook helemaal blank in. Maar wat heeft deze film mij omver geblazen met geweldige actie, een badass Charlize Theron en letterlijk door de vlammen-werpende gitaar.

De dinosaurussen zijn weer herrezen van het uitsterven met Jurassic World. Nu wist de film wel leuke knipogen naar het origineel te werpen, maar wist mij niet te blijven boeien. Alleen Chris Pratt was echt leuk, maar zelfs hij was niet in topvorm. Vermaakt had ik me wel, hij keek lekker weg.

Mad Max, je was echt goed, maar Star Wars heeft het van je gewonnen hoor! The Force Awakens liet Jurassic World zien hoe je een franchise laat herrijzen uit het as. Het vooruitzicht van Episode VIII en IX doen mij erg blij worden. 

De overheersing van de indies

Misschien ben ik ze gewoon meer gaan kijken, maar wat zijn de indie films van dit jaar goed zeg! Ze hebben niet de grote hype als hun grote blockbuster broer en dat is doodzonde. Want mijn favoriete films zaten hier tussen, eentje in het bijzonder.

Ex Machina, mijn nummer 1 in de top 10 bioscoopfilms, wist mij op het puntje van mijn stoel te houden. De film druipt Stanley Kubrick en dat is erg knap bedenkende dat de beste man al even dood is. Het verhaal van een magnaat die zijn eigen Artificial Intelligence creĆ«ert en deze test op een werknemer is zo creepy als het klinkt. Des te meer een reden om de film te kijken!

Verassende series

Van nog meer superhelden naar een nieuwe moordenaar met een masker en de enge wereld van het hacken. Dit jaar was een broeikas voor geweldige nieuwe series.

Ik noemde hem al in het begin, maar Mr. Robot veraste me op elk vlak. Het verhaal was geniaal, een krachtig personage en een goed uitgewerkt arena die te eng dichtbij kwam. Een geestelijk niet in orde hacker begint illusies te zien en dit werkt hem niet in zijn voordeel. Vooral niet wanneer een geheime organisatie hem wilt inzetten om een groots bedrijf kapot te maken. Het hoofdpersonage is daarnaast ook echt geweldig neergezet door Rami Malek.

MTV durfde het aan om een geliefde horror-franchise te veranderen in een serie, Scream. Het enige wat ze hielden was het concept, een persoon met een masker slacht tieners af. Wat zo goed was aan deze serie was de diepgang die het personage achter het masker kreeg. Iets wat bij de films ontbrak.

Als je dacht dat stripboeken-films groot waren, dan heb je de tv-series nog niet ontdekt. Want dit jaar kwamen er weer zat bij. Vooral Marvel wist met hun Netflix uitbreiding iedereen te verbazen. Aan het begin van dit jaar had je Daredevil en een losjes gezien vervolg daarop in november: Jessica Jones. Beide realistische series afspelend in Hells Kitchen, New York. Wetende dat het superhelden-series zijn moest ik mijzelf er toch telkens aan helpen herinneren, want zo voelde het niet aan. Iets wat ik een goed teken vond. 

Mijn bioscoop top 10



Dat was het dan weer, 2015 zit er bijna op en een nieuw jaar vol films en series staat ons te wachten. Voor nu wens ik jullie een goede jaarwisseling en morgen, in 2016, kijk ik graag met jullie vooruit in mijn 2016 vooruitblik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten