Menu

15 januari 2016

The Oscars 2016 VOORUITBLIK

Gisteren zijn de genomineerde voor de Oscars bekend gemaakt. Een aantal verassingen, veel logische keuzes en te veel titels die ik nog niet ken. Benieuwd naar mijn voorspellingen? Lees dan verder!

Best picture


Van de films die ik al gezien had; Bridge of spies, Mad Max: Fury Road en The Martian, vond ik ze nou niet de sterkste films van het jaar. The Martian en Bridge of Spies waren zeer vermakelijke films, maar bij lange na niet de beste films van 2015. De beste film van vorig jaar is in mijn ogen toch echt Ex Machina en deze heeft de lijst niet eens gehaald, zeer teleurstellend! Dan is de logische keus voor mij natuurlijk Mad Max, wat een terechte winnaar zou zijn. Het is een blockbuster film die zo fris aanvoelt dat je bijna vergeet dat het maar een actiefilm is.

Nog niet gezien:
Brooklyn - 17 maart in de bioscoop
Room - 3 maart in de bioscoop
Spotlight - 28 januari in de bioscoop
The Big Short - 21 januari in de bioscoop
The Revenant - 28 januari in de bioscoop

Actor in a leading role

Bryan Cranston (Trumbo), Eddie Redmayne (The Danish Girl), Leonardo DiCaprio (The Revenant), Matt Damon (The Martian) en Michael Fassbender (Steve Jobs).

Hoewel ik Matt Damon een geweldig acteur vind, moet ik zeggen dat zijn performance in The Martian nou niet geniaal was. Die van Michael Fassbender daarentegen was geweldig! De film, Steve Jobs, vond ik bijzonder saai, maar Fassbender wist iets grandioos neer te zetten. Nu heb ik The Revenant nog niet gezien, maar ergens diep in mijn hart gun ik DiCaprio eindelijk eens een Oscar. Hij heeft al jaren misgegrepen en naar horen zeggen moet hij ook in deze film een geweldige performance geven. Hier kan ik pas over oordelen na het zien van de film, dus daar kom ik zeker nog op terug.

Nog niet gezien:
Trumbo - nog niet bekend wanneer in de bioscoop
The Revenant - 28 januari in de bioscoop

Actor in a leading role

Christian Bale (The Big Short), Mark Ruffalo (Spotlight), Mark Rylance (Bridge of Spies), Sylvester Stalone (Creed) en Tom Hardy (The Revenant).

Van al deze films heb ik er maar eentje gezien. Dat is dus Bridge of Spies met inderdaad een super prestatie van Mark Rylance. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van de man gehoord, maar hij zette een knap staaltje acteerwerk neer.

Nog niet gezien:
The Big Short - 21 januari in de bioscoop
Spotlight - 28 januari in de bioscoop
Creed - 21 januari in de bioscoop
The Revenant - 28 januari in de bioscoop

Actress in a leading role

Brie Larson (Room), Cate Blanchet (Carol), Charlotte Rampling (45 Years), Jennifer Lawrence (Joy) en Saoirse Ronan (Brooklyn).

Jennifer Lawrence heeft zich bewezen de laatste jaren in bijvoorbeeld The Hunger Games. Ook in haar nieuwste film Joy speelt ze de sterren van de hemel. Maar een actrice die ik altijd nog geweldig vind is Cate Blanchet. Misschien wel de beste actrice op deze aardbol en niet voor niets al twee Oscars in bezit. Dit bewees ze ook weer in haar prachtige spel in Carol.

Nog niet gezien:
Room - 3 maart in de bioscoop
45 years - momenteel in de bioscoop
Brooklyn - 17 maart in de bioscoop

Actress in a supporting role

Alicia Vikander (The Danish Girl), Jennifer Jason Leigh (The Hateful Eight), Kate Winslet (Steve Jobs), Rachel McAdams (Spotlight) en Rooney Mara (Carol).

Kate Winslet en Rooney Mara zijn typische voorbeelden van goeie actrices die overschaduwt werden door hun "leading role". Hierdoor vond ik hun performance minder in tegenstelling tot bijvoorbeeld Michael Fassbender en Cate Blanchet. De actrice die wel haar kop bovenwater hield, niet alleen in The Danish Girl maar ook in Ex Machina, is Alicia Vikander. Deze Zweedse actrice heeft zich dit jaar weten te bewijzen en wat mij betreft wint ze twee Oscars, eentje voor elke film.

Nog niet gezien:
The Hateful Eight - momenteel in de bioscoop
Spotlight -28 januari in de bioscoop

Animated feature film


Inside Out is de film die mij weer vertrouwen heeft gegeven in Pixar. Het concept en uitwerking is zo goed gedaan dat ik met wonderbaring heb gekeken. Maar de film die mij het meest heeft verrast is misschien toch When Marnie was There. Deze prachtige film zou zomaar de laatste film kunnen zijn die Studio Ghibli gaat maken. Hopelijk dat een Oscar daar verandering in aanbrengt. Naast dat de film het dik verdient om te winnen!

Nog niet gezien:
Anomalisa - 25 februari in de bioscoop
Boy and the World - 12 februari in de bioscoop
Shaun the Sheep Movie - draait niet meer in de bioscoop

Cinematography


Film begint weer langzaam zijn opmaak te maken in hedendaagse cinema. Carol en The Hateful Eight zijn hier voorbeelden van. The Hateful Eight zelfs in 70mm, iets wat al voor een lange tijd niet is voorgekomen. Toch gun ik het Mad Max: Fury Road net ietsje meer. Hoe die film in beeld is gebracht is een knap staaltje werk. Alle exploderende wagens, kogelvuur en gevechten zouden normaal zorgen voor een vermoeiende ervaring. Mad Max wist hier rust in aan te brengen wat zeer zeldzaam is in zijn genre.

Nog niet gezien:
Sicario - draait momenteel beperkt in de bioscoop
The Hateful Eight - draait momenteel in de bioscoop
The Revenant - 28 januari in de bioscoop

Directing

George Miller (Mad Max: Fury Road), Lenny Abrahamson (Room), Tom McGarthy (Spotlight), Adam McKay (The Big Short) en Alejandro G. Iñárritu (The Revenant).

Wellicht als eerbetoon aan zijn werk en het laatste nieuws te willen stoppen met Mad Max, verdient George Miller die Oscar. Nu is, gek genoeg, zijn werk het enige wat ik tot nu toe heb gezien. Maar Iñárritu kennende zal zijn film weer een meesterwerkje worden. Dit is dus een kwestie van meer zien voordat ik kan oordelen. Maar Miller zou het beeldje zeker verdienen!

Nog niet gezien:
Room - 3 maart in de bioscoop
Spotlight - 28 januari in de bioscoop
The Big Short - 21 januari in de bioscoop
The Revenant - 28 januari in de bioscoop

Film editing


De editing kan een film maken of breken. Wanneer een film kut is kan het nog iets beter worden door de montage, maar andersom is zeker ook mogelijk. Een filmfranchise waar de editing altijd erg belangrijk is geweest moet toch Star Wars zijn geweest. Nu was ik niet altijd een fan van die stijl. Maar The Force Awakens heeft ontzettend goed gebruik gemaakt van die techniek dat het zelfs wat toevoegde. Wat mij betreft een Oscar waard!

Nog niet gezien:
Spotlight - 28 januari in de bioscoop
The Big Short - 21 januari in de bioscoop
The Revenant - 28 januari in de bioscoop

Foreign language film


Mustang was een prachtige film, maar kon echt niet tippen aan zijn medegenomineerde Son of Saul. Deze Hongaarse film was een unieke ervaring waar America nog veel van kan leren. Ik heb nog nooit zo geboeid en verafschuwd tegelijkertijd naar een film gekeken. Dat er mensen uit de zaal liepen om hoe heftig en dichtbij het kwam geeft maar weer aan hoe goed die is. 

Nog niet gezien:
A War - nog niet bekend wanneer in de bioscoop
Embrace of the Serpent - 31 maart in de bioscoop
Theeb - nog niet bekend wanneer in de bioscoop

Writing (adapted screenplay)


Een boek (of iets anders) verfilmen is een kunst op zich. Je moet het maar net goed schrijven en eer doen aan de bron. Carol was een prachtige film en goed geschreven. The Martian was dit ook, maar had nog één dingetje waardoor ik vind dat die de Oscar moet winnen. Mensen noemde het boek waarop het gebaseerd is namelijk "onverfilmbaar". Wanneer dat beweert wordt en je weet als schrijver een geweldig script neer te zetten moet dat vereeuwigt worden.

Nog niet gezien:
Brooklyn - 17 maart in de bioscoop
Room - 3 maart in de bioscoop
The Big Short - 21 januari in de bioscoop

Writing - original screenplay


Dit is een no-brainer voor mij, Ex Machina moet deze Oscar winnen! Als "Best picture" 'm niet gaat worden, dan maar beste script. Die film is zo slim geschreven en verassend dat ik die zo voor mijn lol zou lezen. Bridge of Spies, Inside Out en Straight Outta Compton waren ook erg goed, maar moesten het nog te veel hebben van de clichés, wat ik erg jammer vond.

Nog niet gezien:
Spotlight - 28 januari in de bioscoop


Ik heb niet alle genomineerde behandeld, alleen de categorieën die mij interesseren. Ga voor de gehele lijst naar: http://oscar.go.com/nominees

Geen opmerkingen:

Een reactie posten